خط خطی های یک روانشناس

آدمی ساخته افکار خویش است، فردا همان خواهد شد که امروز به آن می اندیشد پس زیبا بیاندیش

خط خطی های یک روانشناس

آدمی ساخته افکار خویش است، فردا همان خواهد شد که امروز به آن می اندیشد پس زیبا بیاندیش

خط خطی های یک روانشناس
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

آخرین مطالب

چگونه به کودک خود آداب معاشرت یاد بدهیم

سه شنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۵ ب.ظ

((.....، صاف بشین، پات رو از روی میز بردار)) ((......، با دست غذا نخور،با چنگال بخور)) ((.......، وسط حرف کسی نپر)) احتمالا این حرف ها به نظرتان آشناست آداب معاشرت به این دلیل بوجود آمده اند که مناسبات انسانی را دلپذیر تر میکند، در فردی که با آنها ارتباط برقرار می کنید، احساس خوشایندی پدید می آورد و رفتار خوب ، نشان دهنده ی اهمیتی است که برای دیگران قایل هستید.

رعایت آداب معاشرت کودک برای والدین از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا رعایت آداب معاشرت از طرف کودکان نشان دهنده ی شیوه ی تربیتی والدین میباشد از طرفی والدین همواره به دنبال راهکارهایی برای آموزش آداب معاشرت به فرزندان خود هستند راهکارهای زیادی جهت آموزش آداب معاشرت به فرزندان وجود دارد که شاید بتوان موارد زیر را از مهمترین آنها به شمار آورد.

1- خودتان به آنچه میگویید، عمل کنید

رفتار خوب از خانه شروع می شود و اگر کودک شما الگوی عملی درستی داشته باشد به سرعت از آن تقلید خواهد کرد. اگر رفتار شما با کودک و دیگران خوب نیست، کودک نیز به جای اجرای دستورات شما، همان رفتار را نشان خواهد داد همواره به گونه ای رفتار کنید که دوست دارید کودکتان رفتار کند.

2- هر بار، بر یک رفتار متمرکز شوید

بسیار موثر است که در یک زمان روی مشکل خاصی تمرکز کنید تا اینکه بخواهید یکباره همه چیز را عوض کنید. مثلا اگر می خواهید، در آغاز به کودک واژه هایی مانند ((خیلی ممنون)) و ((لطفا)) را بیاموزید، باید پیش از آنکه به سراغ رفتار و واژه های جدیدتری بروید، روی آن به حد کافی کار کنید.

3- از تحسین استفاده کنید

تحسین کودکانتان برای رفتار خوبشان، می تواند باعث تشویق آنها به داشتن همه روزه ی چنین رفتاری شود همیشه به آنها بگویید با ملاحظه و مودبانه رفتار کرده اند ((خیلی خوب بود که برای مادربزرگ یه صندلی آوردی))

4- با یکدیگر مسابقه بدهید

با کودکانتان بازی کنید به این صورت که هر کدام رفتار خوب دیگری را به هم بگویید بدین ترتیب،هنگامی که آنها رفتار خوبی داشتند، مورد تحسین قرار می گیرند و همچنین است هنگامی که شما رفتار خوبی داشته باشید.

5- بی توجهی کنید/ تحسین کنید

هنگامی که بیش از یک کودک در خانه است، بر روی نکات مثبت تاکید کنید. کودکی را که رفتار خوبی دارد، تحسین کنید و نسبت به کودک دیگری که رفتار خوبی ندارد، بی توجهی نشان دهید.

6- از روش تقویت استفاده کنید

در آموختن آداب به کودک، از کشیدن جدولی یاری بگیرید برای نمونه، اگر در حال کار کردن بر روی آداب غذا خوردن هستید، جدولی بکشید و در آن فهرست تمام رفتار های لازم را برای کودک بنویسید از ((چنگال درست استفاده شود))، ((کودک در هنگام تشکر از واژه هایی مانند خیلی ممنون و لطفا استفاده کند)) و هنگامی که غذایش تمام شد، بگوید(( اجازه می دید کنار برم؟)) در پایان هر وعده غذا، در ازای هر رفتار درست، پاداش دریافت خواهد کرد. هنگامی که در تمام مدت غذا خوردن، بدون اشتباه کارهایش را انجام داد، به او جایزه ای نظیر دسر بدهید زمانی که در طی هفته امتیازهای چشمگیری را به دست آورد، جایزه ی بزرگتری نظیر غذا در یک رستوران خواهد برد.

7- رفتار بد را تصحیح کنید

پی آمدهای طبیعی کار کودک را به او نشان دهید. اگر کودک شما از اجرای آداب غذا خوردن خوداری میکند نتیجه ی منطقی آن است که تا وقتی تغییری در رفتارش نداده است نباید آن شب شام بخورد یا فقط نان و پنیر بخورد.

در پایان میتوان به این موضوع اشاره کرد که سعی کنید با الگو قرار دادن خودتان و نشان دادن نقش مهم آداب معاشرت و اینکه آن ها چه رفتاری را در پیش گیرند، به کودکتان کمک کنید که رفتار خوبی داشته باشد و انتظارتتان را از او واقع بینانه کنید و انتظاری متناسب با سن و مرحله ی رشد او داشته باشید.

۹۵/۰۳/۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
زهره فلاح پور

آداب معاشرت کودک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">