خط خطی های یک روانشناس

آدمی ساخته افکار خویش است، فردا همان خواهد شد که امروز به آن می اندیشد پس زیبا بیاندیش

خط خطی های یک روانشناس

آدمی ساخته افکار خویش است، فردا همان خواهد شد که امروز به آن می اندیشد پس زیبا بیاندیش

خط خطی های یک روانشناس
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

آخرین مطالب

کودکم نق میزند...!

سه شنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۸ ب.ظ

نق زدن همیشه والدین را آزار می دهد. کلمات و مواردی که کودک درباره ی آن نق می زند، زیاد مهم نیستند، بلکه لحن نق نق پایان ناپذیر اوست که دشوار است. معمولا نق زدن در حدود سنین سه و نیم سالگی به اوج خود میرسد، ولی اگر راه حل فوری برای آن نیابید تا سنین دبستان ادامه خواهد یافت ما می خواهیم نشان دهیم چگونه با این مشکل  برخورد کنیم نق نق کردن معمولا برای شکایت،ناکامی و جلب توجه شروع میشود وقتی کودک به هدفی که دارد نمیرسد نق میزند یا وقتی والدین و اطرافیان کودک به او توجه نکرده و برای حرف هایش اهمیتی قایل نیستند کودک سعی میکند با نق زدن و تکرار اطرافیانش را وادار به گوش کردن کند بچه ها برای دلایل ساده نق میزنند به خاطر اینکه موثر است و توجه والدین را جلب میکند گاهی اوقات این نق زدن آن قدر ادامه دار شده و در وجود کودک تثبیت میشود که خودش را به شکل یک رفتار نشان داده و در واقع جزو یکی از ویژگی های شخصیتی کودک میشود برای پیشگیری از عادت شدن، بکوشید پیش از آنکه تثبیت شود، آن را درمان کنید.

 در ادامه قصد داریم به مواردی اشاره کنیم که میتواند مانع از تکرار نق زدن های کودک شود:

 1- سریع پاسخ دهید

سعی کنید که وقتی کودک به گونه ای مناسب، می کوشد تا با شما سخن بگوید، سریع به او توجه کنید

صبر نکنید تا کودک ناچار شود، برای آنکه سوال یا در خواستش را پاسخ بدهید، نق بزند

o     هنگامی که بلافاصله نمیتوانید به او پاسخ دهید، به او بگویید میشنوم چه می گویی یک ثانیه دیگر جوابت را می دهم یا اینکه توجهش را به سوی خود جلب کنید، در چشمهایش نگاه کنید و با اشاره ی انگشت به او بگویید: ((یک دقیقه صبر کن)) مشکلی که میخواید بر آن غلبه کنید این است که نیاز به نق زدن را در او از بین ببرید. سریع کارتان را تمام کنید و به او بگویید: ((ممنون از اینکه صبر کردی! حالا میتوانم به حرفهایت گوش کنم.))

 o     به او یاد بدهید که چگونه درخواست کند. بگذارید، کودک تفاوت بین نق زدن و صحبت طبیعی را دریابد. درصورت امکان صدای نق زدن کودک را روی نوار ضبط کنید و بگذارید صدای خودش را که در حال نق زدن است بشنود. نقش بازی کنید و به او نشان دهید که راه صحیح درخواست، چگونه است. وقتی مطمئن شدید که میفهمد نق زدن یعنی چه، برای او روشن کنید نق زدن پذیرفته نیست.

 o     با تحسین، رفتار کودک را تقویت کنید. به او یاد دهید که چگونه توجه شما را جلب کند و سپس، هنگامی که به آن شکل رفتار کرد، او را تحسین کنید.

 2- اجازه ندهید کودک با نق زدن پیروز شود

اگر نق زدن کارگر افتد، کودک با استفاده از آن به عنوان روشی برای به دست آوردن خواسته هایش ادامه خواهد داد

o     به حرفی که میگویید، عمل کنید. بسیار روشن سخن بگویید و روی حرفتان بایستید.اگر کودک از قوانین خانه آگاه باشد، خواهد دانست که این روش، باعث شکست دادن و تجدید نظر در تصمیم شما نخواهد شد. برای مثال اگر بداند قبل از شام، خوردن تنقلات ممنوع است،هر بعد ازظهر، غر زدن را برای خوردن شیرینی آغاز نخواهد کرد؛ زیرا میداند آن را بدست نخواهد آورد( البته این به معنای آن نیست که شما نمیتوانید، در موقعیتهای خاص قوانین را تغییر دهید، ولی در این موقعیت ها به او بفهمانید که حالت استثناء است)

  3- از نادیده گرفتن سنجیده بهره بگیرید

 هنگامی که میخواهید به درخواست کودک  پاسخ نه! بدهید، آن را بگویید و به آن پایبند باشید.به درخواست ها و نق زدن های مکرر کودک بی توجهی کنید و به یاد بسپارید که این رفتار کودک، پیش از آنکه بهتر شود، بدتر خواهد شد برای نمونه فرض کنیم کودکتان از شما میخواهد که او را برای بازی به بیرون ببرید و شما میگویید: ((نه، چون دارم شام درست میکنم)). در این هنگام وسیله ای برای بازی به او بدهید و نسبت به تمامی نق زدن های او بی توجهی کنید. هنگامی که کودک دست از نق زدن برداشت، به او کمی توجه کنید و نشان بدهید که این کار، شما را خرسند کرده است.

 4- صبور باشید و عصبانی نشوید

 برخود مسلط باشید و عصبانی نشوید هرگز نگویید(( برو هر کاری می خواهی بکن فقط مزاحم ما نشو )) اگرچه این جمله موقتا شما را نجات می دهد ولی مجبور خواهد شد همیشه به همین شکل عمل کند.

 نتیجه آنکه هنگامی که کودکان کسل اند، اغلب نق زدن را آغاز میکنند، چون هیچ کار بهتری برای انجام دادن ندارند پیش بیندیشید. فعالیت هایی را برای اوپیدا کنید و نشان دهید که چگونه با اشیاء جدید بازی کند و چند کار سبک در خانه برای او در نظر بگیرید. بگذارید علایق کودک، راهنمای شما باشند و با توجه به علایق او برنامه ریزی کنید. متعجب خواهید شد  که یک کودک نوپا چقدر میتواند برای خودش و برای شما کار انجام دهد. افزون بر آن، کودک نوپا در طی انجام کارها، چیزهای زیادی یاد میگیرد.

۹۵/۰۳/۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
زهره فلاح پور

نق زدن کودک

نظرات  (۱)

خیلی مفید بود استفاده کردم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">