خط خطی های یک روانشناس

آدمی ساخته افکار خویش است، فردا همان خواهد شد که امروز به آن می اندیشد پس زیبا بیاندیش

خط خطی های یک روانشناس

آدمی ساخته افکار خویش است، فردا همان خواهد شد که امروز به آن می اندیشد پس زیبا بیاندیش

خط خطی های یک روانشناس
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

آخرین مطالب

کودکم مسواک نمیزند

چهارشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۲۹ ق.ظ

اکثر والدین اهمیت مسواک زدن را درک میکنند،اما گاهی با نادیده گرفتن و کم اهمیت جلوه دادن این موضوع، به بهانه اینکه دندان های کودک دایمی نیستند، این کار را جدی نمی گیرند و به مرور با بزرگ ترشدن کودک و وادارکردن او به مسواک زدن به یک درگیری همیشگی تبدیل می شود. دندان های شیری اساس رشد دندان های دائمی هستند، پوسیدگی این دندان ها تنها درد ایجاد نمی کنند، بلکه می تواند بالقوه خطرناک باشد؛ زیرا می توانند منجر به عفونت یا افتادن زود هنگام دندان شوند که بعدا محل دندان دائمی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود که دندان های دائمی کج دربیایند. پوسیدگی دندان فقط یک سوراخ نیست بلکه یک بیماری است.

توصیه های زیر برخی از راههای عادت دادن صحیح کودک به مسواک زدن میباشد

 1- به کودک بیاموزید که چطور مسواک کند

  به او بگویید که مسواک ، ماشین اسباب بازی کوچکی است که باید آن را روی دندان هایش حرکت دهد .مسواک زدن را به صورت یک بازی درآورید تا برای کودکتان جذاب باشد مثلا هنگامی که مسواک میزند به او بگویید ( یه میکروب بد جنس روی یکی از دندونات میبینم اگه نکشیش دندونتو سوراخ میکنه آفرین مسواکتو بکش روی همون دندونت آخ جوووون آفرین پسرم، میکروب بد جنسو کشتی)..یک روش موثر این است که به کودک اجازه دهید که او دندان‌های شما را مسواک بزند. شما در طول این مدت نشان دهید که او چه کار جالبی انجام می‌دهد. سپس اجازه دهید خود او دندان‌هایش را مسواک بزند و در نهایت خود شما دندان‌های او را تمیز کنید. یک روش دیگر برای علاقه مند کردن بچه ها به مسواک زدن این است که به کودک خود اجازه دهید دندان های عروسک خود را مسواک کند.

2- با استفاده از تقویت مثبت این عادت را در کودک خود نهادینه کنید

       تمام تلاش های اولیه کودک در مسواک زدن را تحسین کنید . به کودک اجازه دهید که مسواک و خمیر دندان خودش را انتخاب کند . اغلب کودکان خمیر دندان های فانتزی و معطر را دوست دارند . مسواک زدن را در برنامه شبانه کودک خود قرار دهید . بدین ترتیب قصه ای را که شب ها برای کودک خود می گویید ، به شکل پاداشی برای مسواک زدن او در می آید .

3- پیشرفت کودک را ثبت کنید

پیشرفت کودک را ثبت کنید . یک جدول به کمک خود کودک تهیه کنید و در اتاقش بچسبانید. هر بار که کودک مسواک می زند یک خط یا ستاره روی جدول بکشید . هنگامی که جدول پر شد ، او به عنوان جایزه یک خوراکی یا پاداش دیگری را دریافت خواهد کرد .

4- مسواک زدن را به صورت یک قانون درآورید

شما باید قانون را به صورت قطعی اعلام کنید نباید خواسته خود را به صورت سوال مطرح کنید«نمی خوای بری دندونات رو مسواک بزنی؟ با گفتن این جمله این فرصت را به کودک می دهید تا بگوید نه نمی خواهم، اگر می خواهید کودک شما مسواک زدن قبل از خواب یا بعد از غذا را فراموش نکند، باید به صورت قاطعانه مثلا بگویید «این برنامه که تمام شد باید مسواک بزنیم و آماده خواب شویم.»

شیوه ی مسواک زدن صحیح به صورت زیر میباشد:

تمام دندان را تا کنار لثه مسواک کنید. مسواک را بطور افقی و با حرکات خیلی کوچک و نزدیک بهم برای یکایک دندانها، به عقب و جلو ببرید. هنگام مسواک زدن قسمت داخلی دندانهای جلو فک بالا و پائین، مسواک را راست نگهدارید. طوری مسواک کنید که مسواک به لثه برسد. زیاد فشار ندهید و در تمام مدت با حرکات کوچک ادامه دهید.

در پایان باید گفت: والدین باید الگوی خوبی برای فرزندان خود باشند زیرا کودکان از پدر و مادر خود تقلید می کنند اگر شما مساله مسواک زدن و بهداشت دهان را جدی بگیرید، مطمئن باشید کودک هم علاقه مند می شود از شما پیروی کند.

۹۵/۰۳/۱۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
زهره فلاح پور

مسواک زدن کودک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">