خط خطی های یک روانشناس

آدمی ساخته افکار خویش است، فردا همان خواهد شد که امروز به آن می اندیشد پس زیبا بیاندیش

خط خطی های یک روانشناس

آدمی ساخته افکار خویش است، فردا همان خواهد شد که امروز به آن می اندیشد پس زیبا بیاندیش

خط خطی های یک روانشناس
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

آخرین مطالب

مامان من از تاریکی می ترسم

پنجشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۶ ب.ظ

تقریبا همه ی کودکان، حداقل برای مدتی از تاریکی میترسند. معمولا این ترس بین سنین 3-2 سالگی آغاز می شود. بچه ها دوره های ترس گوناگونی را میگذرانند.ترس از تاریکی، دزد، هیولاو ممکن است تصور کنند که یک هیولا در زیر زمین و یا در جایی بیرون از پنجره  است اکثر کودکان دوست ندارند در تاریکی کامل و یا در اتاقی که درش بسته است بخوابند  چون این تاریکی بسیار وحشت انگیز است خصوصاً برای کودکانی که به تازگی در اتاق خودشان خوابیده و از مادرشان جدا می خوابند. معمولا در این دوره ها وقتی که کودکان دچار ترس می شوند نیاز دارند که به آن ها اطمینان داده شود این اطمینان مانع از تشدید و مزمن شدن ترس می شود. گاهی ترس در کودک باقی می ماند در این صورت پیشنهادهای زیر شما را در غلبه به آن مشکل یاری خواهد کرد.

1- درمورد ترس بحث کنید

هیچ گاه بر روی احساساتی مثل ترس، سرپوش نگذارید، بلکه به آن ها اعتراف کنید؛ زیرا به نظر کودک آن ها واقعی هستند. به او اطمینان دهید که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد، اما احساسات او را به عنوان احمقانه یا بچگانه بودن، مسخره نکنید. از کودک بپرسید که در تاریکی از چه چیزی میترسد. در یک اتاق تاریک، کنار او بنشینید و بخواهید علت ترس خود را شرح دهد. و اگر نتوانست علت ترس خود را بگوید می توانید از او بخواهیم که با رسم نقاشی، ترس خود را به تصویر درآورد. آن گاه دقت کنید که کودک چه می کشد و با چه رنگ هایی آن را رنگ آمیزی می کند. معمولا اضطراب ها و ترس ها با رنگ های تیره، مات و تاریک رسم می شوند. البته کودک را وادار به نقاشی از موضوعی که باعث ترس او شده است نکنید. اجازه دهید که او ابتدا احساس امنیت و آرامش کند و در صورت تمایل تصویر خیالی خود را رسم کند.

2- کودک را در برابر ترس مقاوم کنید.

مجموعه ای از بازی ها می توانند کودک را به تاریکی عادت دهند. به برخی از این بازی ها توجه کنید:

·       دنبال بازی. خودتان نقش راهنما را بر عهده بگیرید و از کودک بخواهید شما را دنبال کند. بهتر است با دستتان او را راهنمایی کنید. در ابتدا، بازی را در روشنایی انجام دهید و فقط گاهی وارد تاریکی شوید؛ اما به تدریج، مدت زمان بیشتری را درتاریکی بگذرانید. اگر کودک خواست، جای خود را با او عوض کنید.

·       بشمار بازی. همراه با فرزندتان در یک محل تاریک بایستید و تا عدد سه بشمارید. کم کم، این زمان را طولانی کنید تا به شصت ثانیه برسد. او را از صمیم قلب تحسین کنید. به تدریج، صدایتان را پایین تر بیاورید. برای یک کودک بزرگتر می توانید این زمان را تا چند دقیقه نیز افزایش دهید.

·       در تاریکی، گرگم به هوا بازی کنید. هر کدام به نوبت گرگ شوید و در حین بازی، حسابی سر و صدا کنید.               

·       اتاق مخصوص بازی بسازید. برای نمونه، بر روی میز پتویی بیندازید و به کودک اجازه دهید تا به زیر آن برود و برایش در و پنجره درست کند. این مکان، فضای مناسبی برای بازی کردن در تاریکی است.

·       با او قایم باشک بازی کنید. و یا شی ای خاص را در یک مکان تاریک، مخفی کنید و از او بخواهید آن را پیدا کند تا در این صورت یک علامت مثبت بدست آورد. می توانید برای هر سه علامت مثبت هدیه ای کوچک به او بدهید.

·       نقش جاسوس ها را بازی کنید. همراه با کودکتان در حالی که یک چراغ قوه در دست دارید به اتاق تاریکی وارد شوید و نقش جاسوس ها را بازی کنید.

3- به کودک اطمینان دهید که در تاریکی خطری او را تهدید نمی کند

·       شب هنگام، خواب درها و پنجره ها را با همکاری کودک، قفل کنید. وسایل حفاظتی اضافی نظیر چفت های پشت در و پنجره یا حتی سیستم دزدگیر می توانند در کاهش ترس کودک، نقش بسزایی داشته باشند.         

·       با روشن نگه داشتن یک چراغ کم نور و یا چراغ خواب می توان اتاق کودک را از تاریکی محض درآورد. دقت داشته باشیم، چراغ خواب را جایی قرار دهیم که نور آن موجب سایه وسایل اتاق بر روی دیوار نشود، زیرا کودکان با خیال پردازی های خود سایه ها را به صورت اشباح و موجودات خیالی تجسم می کنند و در مواردی نیز استفاده از یک چراغ قوه کوچک که کودک بتواند آن را زیر بالش خود بگذارد، به او آرامش خیال می دهد. کودکانی که شب ها در اتاق نیمه تاریک می خوابند یا حداقل یک لامپ کم نور در اتاقشان روشن است با آرامش بیشتری می خوابند و کمتر کابوس می بینند.


·       خواب، کودک را با داستان ها یا فیلم های شاد و غیرخشونت آمیز آماده کنید واز تعریف کردن قصه ها و افسانه های ترسناک و ناراحت کننده یا پخش کارتون های اینچنینی پرهیز کنید عجیب است، اما والدین با گفتن جملاتی مانند «اگه اتاقت رو مرتب نکنی، شب، آقاغوله میاد می‌بردت»، باعث ترس کودک از تاریکی می‌شوند. 

·       به فرزندتان بیاموزید تا در تاریکی با خودش صحبت کند. وقتی او جمله ای نظیر (( من نمیترسم. هیچ چیز نمی تونه به من صدمه بزنه)) را تکرار کند، می تواند خودش را شجاع بداند.     

4- از تقویت کننده ها استفاده کنید.

هرگاه، کودک را در غلبه بر ترسش موفق دیدید، موفقیت او را تحسین کنید.

یک جدول شجاعت طراحی کنید. منظور از شجاعت، انجام وظیفه ی محول شده در تاریکی است (حتی با وجود احساس ترس). بهتر است در مراحل نخست، اتاق کاملا تاریک نباشد، برای مثال یک چراغ قوه در اختیار کودک قرار دهید. برای شب اول، دو دقیقه در تاریکی کافی است؛ اما هر شب یک دقیقه به این زمان بیفزایید. این کار را تا آنجا ادامه دهید که کودک بتواند قبل از به خواب رفتن، به راحتی در رختخوابش دراز بکشد. در صورت موفقیت کودک، یک علامت مثبت در جدول بگذارید و بگویید که اگر تعداد این علامت ها برای مثال، به پنج عدد برسد، هدیه ای خوب به او خواهید داد.

5- پاداش مخصوص به کودک بدهید.

وقتی کودک نشان داد ترسش از تاریکی از میان رفته است، او را برای تماشای فیلم مورد علاقه اش به سینما ببرید. در صورت لزوم، اجازه دهید یکی از اسباب بازی هایش را همراه خود بیاورد

و نکته ی آخر اینکه: اگر کودک تان به این دلیل که واقعا هراسان است؛ هر کاری می کند که با ترس مواجه نشود ممکن است مسائل عاطفی داشته باشد که نیاز به بررسی دارد، هر چند ممکن است شما در ابتدا احساس کنید نیازی به مشاوره ندارید.اما در این زمینه یک مشاور می تواند به شما کمک شایانی بکند

۹۵/۰۳/۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
زهره فلاح پور

ترس کودک از تاریکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">